13. jun. 2013

Anmeldelse: The Fault in Our Stars af John Green

I sidste uge læste jeg The Fault in Our Stars af John Green og hvilken fantastisk bog det dog er. Jeg har gennem diverse sociale medier hørt rosende ord om denne fortælling og jeg kan kun sidde og nikke genkendende til dem alle efter læsningen.



Originaltitel: The Fault in Our Stars
Forfatter: John Green 
Forlag: Penguin Books
Sidetal: 316 sider
Sprog: Engelsk
ISBN: 978-0-141-34656-9

"The contraption was necessary because my lungs sucked at being lungs"
The Fault in Our Stars handler om den sekstenårige og kræftramte pige Hazel der har overlevet længere end lægerne har forudsagt det. Hendes mor "tvinger" hende til gruppemøder for kræftoverlevne hvor hun møder Isaac og hans smukke ven Augustus Walters; de danner sammen en perfekt historie om tre imperfekte mennesker.  

"We made the story funny. You have a choice in this world, I believe, about how to tell sad stories (...)"
Hovedpersonerne Hazel og Augustus er to utrolig sympatiske personer, som læser forelskede jeg mig hurtigt i dem begge. Hazel venter på sin terminale skæbne, som ovenstående citat fortæller er hun ikke medtaget; selvfølgelig er hun klar over at døden følger og der forekommer også en række nærmest-kyniske øjeblikke. Ellers er hun en karakter fyldt med humor omkring livet, men også om døden. 
   Det er længe siden jeg har læst en bog hvor jeg ikke er blevet træt af hovedpersonen, men det gjorde jeg ikke af Hazel. Ligeledes er Augustus, jeg forelskede mig straks i hans vittige og dybe karakter, mindst ligeså meget som jeg forelskede mig i hans (kamp)ånd. 

"I'm on a roller coaster that inly goes up
John Green fortæller historien gennem Hazel som en første personsfortæller; igen må jeg nævne at jeg ikke nåede at blive træt af hende hvilket jeg ellers har til vane. John Green har en fantastisk skrivestil; han formår at forbinde sine intelligente sætninger med en letlæselighed, jeg gled hen over ordene i en harmonisk rytme. 
   Det er en af de mest fantastiske bøger jeg har læst. John Green placerede mig på en rutchebane hvor jeg ikke kunne stige af før hele mit følelsesregister var blevet rørt. Endvidere er bogen af en sådan karakter at den virkelig sætter tankerne i gang efterfølgende, fantastisk. 



The Fault in Our Stars er en bog jeg ville anbefale til alle. Overordnet omhandler den temaerne terminale sygdomme, familie, romance tilsat en omgang stabil humor. Nok er det en ungdomsbog, men voksne skal ikke være bange for ikke at kunne følge den sekstenårige Hazel. Jeg giver den 5 ud af 5 trekanter; da det er en fantastisk bog, som jeg vil læse igen og igen indtil siderne er helt tyndslidte. 


ppppp

Ingen kommentarer:

Send en kommentar