2. jan. 2014

December wrap up

I december fik jeg gennemgnasket syv bøger, hvoraf flere af dem stadig ligger og bliver fordøjet dybt nede i min mave. Jeg har afsluttet intensiven og næsten femte semester af i denne måned, jeg har fejret jul med min familie og mine kæreste. Jeg har mødt mange nye mennesker og så klarede jeg lige i sidste øjeblik min Goodreads challenge med at læse 50 bøger i 2013. 

Et juleeventyr af Charles Dickens
Det klassiske juleeventyr over dem alle handler om Ebenezer Scrooge som virkelig hader julen;  han møder tre ånder der alle lærer ham vigtige ikke-materielle goder ved hans liv og den måde han har ført det på. Julemiraklet kommer virkelig til udtryk i dette fantastiske værk og den skulle selvfølgelig have 4 ud af 5 stjerner (overvejende mere mod 5 end 4) på Goodreads. Jeg glæder mig allerede til at læse den næste år.

Let it Snow af Maureen Johnson, John Green og Lauren Myracle
Tre julenoveller, én skrevet af hver forfatter, tre historier der alle fletter sig sammen og bindes af det geografiske område. Jeg gav denne 3 ud af 5 stjerner på Goodreads, du kan læse min anmeldelse her

Paper Towns af John Green
Quentin Jacobsen har brugt en livstid på at forelske sig mere og mere i den mystiske Margo Roth Spigelman som lever i huset ved siden af. En dag forsvinder hun og det bliver hans mission at finde hende igen. John Green har endnu engang skrevet en let og hjertevarm historie som jeg har givet 4 ud af 5 stjerner på Goodreads.  

Det er aldrig jul uden lidt fra Rowlings fantastiske univers. Denne gang tog jeg en lidt anden approach og læste disse sidestøttende værker til universet. De fungerer som små leksika der for det første optræder i hovedhistorien, men som også uddyber og gør en klogere på lidt atypiske aspekter. Begge har fået 5 ud af 5 stjerner på Goodreads, alene fordi jeg synes det er genialt at hun har skrevet dem.

Jonathan Livingston Havmåge er en tankevækkende fortælling om en havmåge der hellere vil opnå de bedste flyveegenskaber som er ham muligt, frem for altid at tænke på mad som de andre havmåger. Vi hører om hans rejse gennem denne absurde verden, og hvordan han finder mening med livet. En lille fin fortælling - 4 ud af 5 stjerner på Goodreads. 

Ti, tyve, tedive af Per Bloch 
Eddie har haft en turbolent opvækst med en mor som er psykisk syg og en far som er alkoholiker, hvilket har resulteret i at han har udviklet sig nogle psykiske problemer der gør ham ude af stand til at skelne mellem virkelighed og fantasi. Denne gav jeg 2 ud af 5 stjerner, du kan læse hele min anmeldelse her

[Currently Reading] Den Gamle Mand og Havet af Ernst Hemingway.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar