26. mar. 2016

I CALL MYSELF A FEMINIST - THE VIEW FROM TWENTY-FIVE WOMEN UNDER THIRTY" AF VICTORIA PEPE

I Call Myself A Feminist - The view from twenty-five women under thirty - Redigeret af Victoria Pepe - Virago - 2015 - 269 sider 
I Call Myself AFeminist – The view from twenty-five women under thirty er en samling af tekster/artikler, som alle er skrevet af kvinder under tredive, og omhandler de omstændigheder der gør at de kalder sig feminister.

Jeg læste bogen i forbindelse med den feministiske læseklub #feministorchestra, og 1) hvor er jeg stolt over at jeg rent faktisk fik bogen læst (OG at jeg fik læst den i den rigtige måned). 2) hvor er jeg evigt glad for at jeg gjorde det. Det var sådan en fin lille reminder om, hvorfor feminisme stadig er så vigtigt; selvom bogen måske ikke formåede at udvide min forståelseshorisont, så gav den mig virkelig blod på tanden!

Så først og fremmest: Hej, jeg hedder Michella, og jeg er feminist.

Bogen er (åbentlyst) inddelt i de 25 forskellige artikler, som adskilles af en lang række citater. Jeg tror der er 4-5 stykker mellem hver artikel. Citater som alle er knivskarpe (bogen starter eksempelvis ud med min altid-yndling Caitlin Moran), men jeg manglede virkelig en sammenhæng mellem citater og indhold. Hvilket ærger mig, for det ødelægger lidt den overordnede følelse af bogen, når citaterne sjældent passer til teksterne, og ej heller er fra kvinder under 30. Det ødelægger lidt bogens endelige finish, og fremstår mest af alt som om, redaktøren/erne ikke har kunne udvælge hvilke citater de ønskede at have med.

Det er egentligt det eneste lille minus, jeg kan finde ved I Call Myself A Feminist. Artiklerne er både velskrevet og jordnære. Forfatterne har alle forskellige indgangsvinkler til feminismen, så bogen når at formidle en masse problematikker som: voldtægt, hverdagssexisme, racisme, arbejde, begrebet 'feminisme', mandsdominerede miljøer og meget mere. 
Selvom man selvfølgelig ikke altid kan være helt og aldeles enig med alt indhold, så synes jeg det var nogle fornuftigt argumenterede udsagn. Generelt var det en rigtig spændende læseoplevelse, og en virkelig god introduktion til den feministiske bølge, vi befinder os i lige nu.

"I call myself a feminist because it is not a scary word. What's scary is the fact that one in three women on the planet will be raped or beaten in her lifetime. What's scary is the world of inequality that feminism exists to fix." 

Du skal læse I Call Myself A Feminist, hvis du er ny til feminisme, eller hvis du ikke rigtigt ved hvad feminisme går ud på i dag. Men du skal også læse I Call Myself A Feminist, hvis du bare vil have en lille reminder om, hvorfor du valgte at blive feminist. Hvis du i en kort stund vil tages helt tilbage til the basics, og bare nyde at der er et fællesskab at være feminist i.  


"Feminism releases women - and men - to live the lives we want to, to make a contribution to our society ind the way that suits our abilities and energies, not restrictions laid down by gender or race or class.
     Feminism is fairness."

4 kommentarer:

  1. Den lyder meget bedre end jeg lige havde troet. Nu bliver jeg lidt ærgerlig over at jeg ikke tog mig sammen og deltog i læsningen af den i den her måned. :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde heldigvis ikke rigtig nogle forventninger til den. Det gør det altid sværere at blive skuffet! Ahaha.
      Men jeg synes da, at du skal læse den en anden gang så ^^

      Slet
  2. Den lyder spændende, det kan være jeg er heldig at falder over den på et tidspunkt.

    SvarSlet