3. okt. 2017

Hvad læste jeg i Thailand? Tre korte anmeldelser/anbefalinger

Som dem der følger med på Instagram ved, var jeg to uger i Thailand i september. Med varmen buldrende så hårdt, at man ikke kan bevæge sig rundt før solen er ved at gå ned, er der ikke meget andet at lave end at ligge på stranden og læse nogle gode bøger. 


Swing Time af Zadie Smith

Jeg synes det er enormt forfriskende at læse om venskab, om et ikke-gnidningsfrit venskab mellem to unge kvinder. Og det fik jeg i Swing Time af Zadie Smith. Vi følger de to unge kvinder Tracey og den unavngivne fortæller fra de er børn og op gennem tyverne. At læse Swing Time var en forfriskning - det var enormt lækkert at følge bogens protagonists liv. Bogen tematiserer yderlige race, dannelse, kvindelighed og klasseskel. 

3 stjerner - Swing Time - Zadie Smith - Rosinante - 2017



Emma Gad for hvide af Anna Neye 

Der er mange ting ved Anna Neyes bog jeg er ret tosset med. Først og fremmest er det så pisse fedt, at hun en gang for alle skærer det ud i pap hvorfor vi konsekvent skal droppe ordet neger. Og hvordan hun nænsomt forklarer os hvide priviligerede røvhuller, hvordan vi bedst muligt kommer over det mindre traume, sådan at blive provokeret med egen blindhed. Bl.a. ved at give opskriften på en hvid chokoladekage til lige at få de hvide blodceller til at slappe lidt af. Det er ret fantastisk.
Emma Gad for hvide er sådan en bog alle danskere over 15 burde læse. Bare lige lade den trænge ind og sætte sit spor. Den er sygt interessant, rimelig grineren og vildt deprimerende.

3,5 stjerner - Emma Gad for hvide - Anna Neye - Gyldendal - 2017 



Vegetaren af Han Kang

Yeong-Hye lever en gennemsnitsligt tilværelse med sin gennemsnitslige mand. En mand der faktisk har valgt hende, fordi hun er så ekstremt ordinær. I hvert fald indtil den dag han vågner op, og finder sin kone siddende foran køleskabet i gang med at smide alt kød ud.
Vegetaren er en intens historie beskrevet med det smukkeste billedlige sprog. Den handler om mennesker i forfald og mere vil jeg ikke sige for bogen skal opleves.

4,5 stjerner - Vegetaren - Han Kang - Gyldendal - 2017 (org. 2007) 



2 kommentarer:

  1. Vegetaren står på min huskeliste hos biblioteket - jeg må hellere få den læst i løbet af vinteren :)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan jeg i hvert fald varmt anbefale. Det er en enormt god bog!

      Slet