1. feb. 2018

8 bøger jeg vil læse i 2018!

Da jeg læste Bente's indlæg om otte bøger hun ville læse i 2018 tænkte jeg: Det var sguda en god idé! Det går fint i hak med projekt #TBR40, og det gør mig kun henrykt at skulle udvælge de særlige otte bøger for 2018. 
Jeg har gentagne gange vandret frem og tilbage foran mine reoler for at udvælge mig de helt rigtige bøger til denne "udfordring". Jeg har hevet bøger ud, læst bagsiderne, læst lidt om hvad folk synes om bøgerne - for det skulle jo helst være bøger, jeg regner med vil være et hit. 

Verden ifølge Garp af John Irving (1978): Er Garp Irving's mest kendte værk? Jeg er faktisk lidt usikker. Uanset hvad har jeg aldrig læst noget af John Irving på trods af et mere ekstremt pres fra Ida. Men hvis jeg skal være ærlig, har jeg også lovet hende at læse Irving i fire-fem års tid. I år sker det (det lover jeg).

Pages for you af Sylvia Brownrigg (2001) hittede meget på Booktube i 2017, fordi dens efterfølger Pages for her udkom. Det skulle eftersigende være en intens kærlighedshistorie mellem en collagestuderende og hendes underviser. Classic lesbian drama! Anmeldelserne siger den både være smuk i sit sprog og i sin historie.

Samlede Noveller af Tove Ditlevsen (2005): TOVEFEBER!

Niels Lyhne Jens Peter Jacobsen (1880): Som flere andre titler på denne liste, er der en række danske klassikere jeg gerne vil have læst. Så er den egentligt ikke længere end det. 



Luft under vingerne af Erica Jong (1973): Jeg kan jo simpelthen ikke være en ordentlig feminist uden at have læst Jong's Luft under vingerne. Sådan har jeg det, selvom jeg godt ved det er fjollet. Luft under vingerne har bare haft stor betydning for kvinder i litteraturen (og kvinder generelt) - så den er jeg da nødt til at læse! 

Rend mig i traditionerne af Leif Panduro (1958): Jeg har mange af Panduros bøger stående, men jeg har læst alt for få. Min begejstring startede i gymnasiet, da min daværende dansklærer satte De uanstændige på pensummet, og som en af de få læste og elskede jeg den helt vildt. 

Den Kroniske Uskyld af Klaus Rifbjerg (1958): Måske fordi min dansklærer valgte Panduro frem for Rifbjerg har jeg faktisk aldrig beskæftiget mig med hans prosa. Den kroniske uskyld siges at være en bog man enten elsker eller hader, så nu må vi se hvilken lejr jeg ender i. 

De urolige af Linn Ullmann (2015): Sidste sommer var romanen på min TBR, men jeg nåede aldrig til det. Det vil jeg til gengæld sørge for at gøre i 2018. Jeg har nemlig cravet at læse De urolige af Linn Ullmann siden den udkom i 2015. Så jeg er nødt til snart at få fingeren ud. 


Hvor synes du jeg skal starte? Har du selv læste nogle af de otte bøger? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar