27. nov. 2017

Trækopfuglens krønike af Hariku Murakami

Indtil den dag hvor en mystisk kvinde ringer Toru Okada op, midt under forberedelserne til dagens aftensmad, har han levet et helt almindeligt og meget gennemsnitsligt liv. Han er gift - af kærlighed - til sin kone Kumiko, de har en kat og sammen formår de er dele arbejdet nogenlunde ligeligt. Der er altså intet bemærkelsesværdigt ved Okada's tilværelse. I hvert fald ikke før dette opkald bliver startsskuddet for en række mærkelige og intense begivenheder.



Trækopfuglens Krønike er en svær bog at genfortælle. Jeg tror slet ikke bogen vil lade sig referere. Men overordnet set er det en dannelsesrejse for bogens hovedperson. På bogens 700 sider må Okada genopfinde sig selv i sit arbejdsliv, i sit kærlighedsliv og i hverdagens rutiner. Han møder en masse skrækkelige og fascinerende skæbner, som får lov at sætte sit præg på hans tilværelse.
Alting var forbundet med samme kompleksitet som et tredimensionalt puslespil, et puslespil, hvor sandheden ikke nødvendigvis var baseret på kendsgerninger, og kendsgerningerne ikke nødvendigvis var sandheden.
Lad mig være helt ærlig: Trækopfuglens Krønike er noget af det bedste litteratur, jeg nogensinde har læst. Selvom bogen indholder en eksplosion af små forgrenede historier, er sproget tilpas enkelt til at jeg på intet tidspunkt mistede overblikket.

Den er genial. Intet mindre. Nu skal jeg bare læse alt andet Murakami nogensinde har udgivet.

5 ud af 5 stjerner - Trækopfuglens krønike - Hariku Murakami - Klim - 2012 (org. 1994) 

2 kommentarer:

  1. Elsker Murakami - må snart læse noget mere af ham :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også fået et meget intenst forhold ti Murakami efter at have læst Trækopfuglens Krønike. Nu har jeg bare lyst til at læse a l t han nogensinde har udgivet :D ahah.

      Slet